Μια παράσταση για τα Συναισθήματα
✩
Μια παράσταση για τα Συναισθήματα ✩
1000 Λ΄ογοι για να τσακωθε΄ις!
Σύνοψη
Η ιστορία της παράστασης, αφορά τον Μάρκο, έναν νεαρό που είναι συνεχώς θυμωμένος και φορά πάντα μια μαύρη στολή και βρίσκει χίλιους λόγους για να τσακώνεται. Χρησιμοποιεί το θυμό του ως ασπίδα για να αντιμετωπίζει ό,τι συμβαίνει γύρω του αλλά, και στην καθημερινότητα του, κρατά πάντα την ασπίδα και το ξύλινο σπαθί του. Όταν χάνει τα αντικείμενα αυτά, ο Μάρκος αναγκάζεται να παραγγείλει καινούρια. Αντ’ αυτών, λαμβάνει ένα κουτί με ένα χάρτη και ένα γράμμα που ωθεί τον Μάρκο να ξεκινήσει ένα ταξίδι που θα τον οδηγήσει σε τέσσερα διάφορα κάστρα, τα οποία αντιπροσωπεύουν τα συναισθήματα.
Σε κάθε ένα από αυτά τα Κάστρα, η μαύρη στολή του σταδιακά αλλάζει χρώμα, μέχρι που καταλήγει πολύχρωμη.
Στο Κάστρο της Θλίψης, το μανίκι του γίνεται μπλε, στο Κάστρο του Φόβου το άλλο μανίκι του γίνεται μωβ, στο Κάστρο της Αηδίας το ένα μπατζάκι του γίνεται πράσινο, και στο Κάστρο της Χαράς, το άλλο του μπατζάκι γίνεται γίνεται ροζ. Αυτό το ταξίδι τον βοηθά να αναγνωρίσει και να εκτιμήσει την πολυπλοκότητα των συναισθημάτων του.
Στο τέλος, ο Μάρκος αποφασίζει να ακυρώσει την παραγγελία του για μια νέα ασπίδα και ένα νέο σπαθί και τελικά, παραγγέλνει σημαιάκια με όλα τα χρώματα, προετοιμάζοντας μια γιορτή για να μοιραστεί με άλλους την εμπειρία του.
Μέσω αυτής της περιπέτειας, ο Μάρκος ανακαλύπτει ότι όλα τα συναισθήματα έχουν τη σημασία τους και ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίζει και να εκτιμά κάθε ένα από αυτά. Καθώς προχωράει στο ταξίδι του και βιώνει διάφορα συναισθήματα, ο Μάρκος ανακαλύπτει την πολυδιάστατη φύση των συναισθημάτων και πώς αυτά συνδέονται με την ανθρώπινη εμπειρία. Από τη θλίψη που προκαλεί συμπάθεια και αυτοσυγκέντρωση, τον φόβο που προειδοποιεί και προστατεύει, την αηδία που διατηρεί μακριά από βλαβερές καταστάσεις, έως τη χαρά που εμπνέει και ζωντανεύει, αλλά και τον επίκτητο θυμό του, ο οποίος είναι χρήσιμος για την προστασία του εαυτού μας και τη διεκδίκηση πάσης φύσεως, ο Μάρκος καταλήγει να εκτιμά την ποικιλομορφία των συναισθημάτων του, καθώς και να αποδέχεται την πλήρη γκάμα των συναισθημάτων του. Ανακαλύπτει ότι τα συναισθήματα δεν είναι εχθροί που πρέπει να αποφεύγονται, αλλά βαθιά προσωπικές εμπειρίες που μας καθοδηγούν και μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας.
Σύγκρουση και Συναίσθημα
Η εσωτερική σύγκρουση συναισθημάτων, αποτελεί μία πολύπλοκη διαδικασία ορμονών, οι οποίες επηρεάζονται από βιολογικούς, κοινωνικούς, πολιτικούς, φυλετικούς και ηθικούς παράγοντες. Επειδή τα παιδιά κωδικοποιούν, αρχικά, τα συναισθήματα μέσω του οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντος, πολλές φορές δεν έχουν πλήρη αναγνώριση του εκάστοτε συναισθήματος που κυριαρχεί και τα κινεί σε διάφορες ενέργειες. Η αναγνώριση του συναισθήματος είναι το πρώτο βήμα προς τη συνειδητή δράση. Μετέπειτα, ακολουθεί η αποδοχή των συναισθηματικών συγκρούσεων, μιας και ο άνθρωπος είναι πολυδιάστατο ον. Σε αντίθεση με την αρνητική χροιά που βαραίνει τη λέξη της «σύγκρουσης», όσον αφορά τα συναισθήματα, είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης, ενώ ταυτόχρονα, αυτή η σύγκρουση, είναι που κινεί την έννοια του ανθρωπισμού, τον πολιτισμό, την ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου. Στον συναισθηματικό κόσμο, η λέξη της σύγκρουσης, αποτελεί το γόνιμο έδαφος της ανάπτυξης των αξιών και η σημασία μπορεί να είναι μόνο θετική, κι ας μας μπερδεύει. Μικρούς και μεγάλους.
Πέραν των παραπάνω, στην παράσταση «Χίλιοι λόγοι για να τσακωθείς», η έννοια της σύγκρουσης εμφανίζεται και με άλλες μορφές και, επιπροσθέτως, διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη του χαρακτήρα του Μάρκου.
Στόχοι
-
Αναγνώριση και κατανόηση των συναισθημάτων, παρέχοντας μια βασική και βιωματική εκπαίδευση στη συναισθηματική νοημοσύνη.
-
Ενθάρρυνση της έκφρασης των συναισθημάτων των παιδιών με υγιείς τρόπους, αλλά και αποδοχή, κατανόηση και σεβασμό προς τα συναισθήματα των άλλων.
-
Ανάπτυξη πλαισίου για τη διαχείριση και τη ρύθμιση των συναισθηματικών καταστάσεων.
-
Η τέχνη και η δραματουργία να αποτελέσουν μέσα έμπνευσης και ανάπτυξης της φαντασίας των παιδιών.
-
Υποστήριξη αυτοεκτίμησης και ενδοσκόπησης των παιδιών μέσω της αλληλεπίδρασης με το έργο και την αναγνώριση των δικών τους συναισθημάτων.
-
Προώθηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και της ομαδικής εργασίας μεταξύ των παιδιών, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία και την κοινωνική αρμονία.
-
○ Ενίσχυση της επαφής των παιδιών με τη ζωντανή μουσική και την ιδιότητα του μουσικού επί σκηνής.
○ Ενίσχυση της επικοινωνίας των παιδιών με τους συνοδούς, στο πλαίσιο της συναισθηματικής έκφρασης.
○ Συμμετοχή των παιδιών στο θεατρικό δρώμενο, με σκοπό μία ολοκληρωμένη βιωματική εμπειρία.